
Gunnar Strømme
Min historie
395 kr
Gunnar Strømme – MIN HISTORIE
Mange vil forbinde Gunnar Strømmes navn med hans mangeårige innsats i Strømme- stiftelsen, den oppgraderte videreføringen av livsverket til onkelen – «Presten med de røde annonsene». Mange år ble det også med styrearbeid i Solgården på spanske Costa Blanca. Frivillig arbeid ofte på mer enn halvtid, ved siden av egen forretningsvirksomhet på mer enn heltid.
Som tredje generasjon i Strømmefamiliens butikk i Kvadraturen tok han, 21 år gammel, initiativet til Sørlandets første dagligvarekjede, mer enn ti år før Rimi og Rema kom på banen. Etter å ha solgt dagligvarebutikkene satset han på et nytt område, telemarketing. I løpet av få år bygde han opp Skandinavias største virksomhet i bransjen under navnet Teleteam. En rekke av Norges største frivillige organisasjoner var blant de første og største kundene.
Etter godt og vel ti år valgte Gunnar Strømme å selge telemarketing-virksomheten. Så ble det nye satsinger, først og fremst eiendomsvirksomhet, men også engasjementer på andre områder.
I løpet av et aktivt liv, innenfor næringsliv og frivillighet, ble det oppturer, nedturer – og så oppturer igjen.
Mindre allment kjent er Strømmes vedvarende kamp for at frivillige organisasjoner skulle slippe å betale moms på tjenester, en kamp som har gitt frivillighets-Norge gevinster i mangemilliardklassen.
Gunnar Strømmes historie gir et spennende bidrag til den store fortellingen, den om Norge etter andre verdenskrig.
Mange vil forbinde Gunnar Strømmes navn med hans mangeårige innsats i Strømme- stiftelsen, den oppgraderte videreføringen av livsverket til onkelen – «Presten med de røde annonsene». Mange år ble det også med styrearbeid i Solgården på spanske Costa Blanca. Frivillig arbeid ofte på mer enn halvtid, ved siden av egen forretningsvirksomhet på mer enn heltid.
Som tredje generasjon i Strømmefamiliens butikk i Kvadraturen tok han, 21 år gammel, initiativet til Sørlandets første dagligvarekjede, mer enn ti år før Rimi og Rema kom på banen. Etter å ha solgt dagligvarebutikkene satset han på et nytt område, telemarketing. I løpet av få år bygde han opp Skandinavias største virksomhet i bransjen under navnet Teleteam. En rekke av Norges største frivillige organisasjoner var blant de første og største kundene.
Etter godt og vel ti år valgte Gunnar Strømme å selge telemarketing-virksomheten. Så ble det nye satsinger, først og fremst eiendomsvirksomhet, men også engasjementer på andre områder.
I løpet av et aktivt liv, innenfor næringsliv og frivillighet, ble det oppturer, nedturer – og så oppturer igjen.
Mindre allment kjent er Strømmes vedvarende kamp for at frivillige organisasjoner skulle slippe å betale moms på tjenester, en kamp som har gitt frivillighets-Norge gevinster i mangemilliardklassen.
Gunnar Strømmes historie gir et spennende bidrag til den store fortellingen, den om Norge etter andre verdenskrig.
- ISBN: 9788230028933
- Utgivelsesår: 2025
- Språk: Bokmål
- Format: Innbundet
- Emne(r): Biografier: næringsliv og industri
- Aldersgruppe: Voksen